ארכיטקטים "כוכבים" בשמי ברלין

השקעות נדלן בחול

עבור חובבי הארכיטקטורה אין כיום באירופה עיר מרגשת יותר מברלין– ולא רק בגלל המבנים ההיסטוריים של פרידריך שינקל או עבר הבאוהאוס המפואר שלה. אווירה של שינוי ותחושת ה-'unfinishedness' המאפיינת חלקים רבים של העיר עד עצם היום הזה מושכים אליה את מיטב האדריכלים הבינלאומיים. ואכן, חלקם זכו לפריצת הדרך הגדולה שלהם דווקא כאן בברלין.

פסגת האומנות האדריכלית

קחו לדוגמה את דניאל ליבסקינד- אדריכל יהודי, בן להורים ניצולי שואה, אשר עלה לארץ מפולין בשנות ה-50 וכיום המתגורר בניו-יורק. המשכן שהוא תכנן עבור המוזיאון היהודי בברלין בשנת 1999 זיכה אותו באין-ספור פרסים והפך אותו בן-רגע ל"כוכב" חדש בעולם האדריכלות העולמי.

הצורה הבסיסית של הבניין מזכירה זיגזג, עם שלושה צירים תת-קרקעיים, המסמלים את ההיבטים השונים של יחסי יהודים / גרמנים. אחד הצירים מוביל אל "גן הגלות" המטריד, שהמבנה והעיצוב שלו מעניקים למבקרים תחושה מוחשית של חוסר האוריינטציה שהגלות מייצגת.
15 שנה מאוחר יותר תכנן ליבסקינד את האקדמיה של המוזיאון היהודי הממוקמת ממש ממול למבנה המוזיאון, בבניין אשר שימש בעבר כשוק פרחים. בניין האקדמיה כולל אודיטוריום, ספרייה, ארכיון וחלל משרדים גדול. מבחינת ויזואלית, ליבסקינד מתייחס לארכיטקטורה של המוזיאון היהודי בבניין האקדמיה, כשצורות הקובייה מגלמות וריאציות שונות על הנושאים הארכיטקטוניים שנמצאים בבניין המוזיאון הראשי.

הפרויקט הנוכחי של דניאל ליבסקינד מדגים (בצדק רב) כי המיומנות האדריכלית שלו חורגת מעבר לתכנון מוזיאונים ומבנים ציבוריים- מדובר בבניין מגורים חדש במיטטה, על רחוב Chausseestraße , לא רחוק ממטה שירות הביון הפדרלי. בנייה לצורך מגורים, במיוחד בבית דירות משותף, מייצגת עבור ליבסקינד את "פסגת האמנות האדריכלית", בכך שהיא מאחדת תחת קורת גג אחת אנשים שונים ויוצרת עבור כל אחד מהם פינה שאפשר לקרוא לה "בית".

הבניין, שעבודתו הושלמה בשנה שעברה, משתרע על שטח של 6,000 מ"ר וכולל 73 יחידות מגורים, בנות שניים עד ארבעה חדרים כ"א. בשל העיצוב הייחודי שלו, בעל החלונות הזוויתיים והקירות המשופעים, עם אריחי הפורצלן התלת-ממדיים בצורת מעוינים המעטרים את החזית, המבנה בולט למרחקים ונועד לשקף את ברלין החדשה- צעירה, עצמאית ותוססת.

בין חדש לישן

הקולגה הבריטי של ליבסקינד- דיוויד צ'יפרפילד, כבר תכנן מספר בנייני- מגורים עבור ברלינאים בעלי מודעות לסגנון וטוב-טעם. אחד מהם הוא המשרד של צ'יפרפילד עצמו, הממוקם ברחוב Joachimstraße שמיטטה. ממוקם בין שני בנייני משרדים תקופתיים, המבנה תופס מיד את העין בשל חזית הבטון המודרנית שלו, עם חלונות ענקיים, המזכירים ואריאציות שונות לצורה גיאומטרית של הקובייה.

בשנת 1997 צ'יפרפילד הוזמן על ידי הקרן למורשת התרבות הפרוסית להכין תכנית אב עבור שיפוץ "המוזיאון החדש" (Neue Museum) ב"אי המוזיאונים" של ברלין. המוזיאון, אשר תוכנן במקור על ידי אחד מתלמידיו של שינקל, שוחזר על ידי צ'יפרפילד בקפידה רבה והושלם בעזרת אלמנטים עכשוויים. גרם המדרגות המרכזי, בעל הזרועות הכפולות, מדגים בצורה מרשימה את יחסי הגומלין בין הארכיטקטורה הישנה לחדשה- צ'יפרפילד שילב באומץ אלמנטים של בטון מודרני עם קירות לבנים לא מטויחים ויציקות גבס היסטוריות. עבודת השחזור לקחה כעשור והמוזיאון נפתח מחדש למבקרים בשנת 2009.

בנוסף לפרסים הרבים בתחום האדריכלות להם זכה הפרויקט, הוא זיכה את צ'יפרפילד בכבוד נוסף- הזדמנות נדירה למדי לעצב מחדש את Neue Nationalgalerie ("הגלריה הלאומית החדשה") של אדריכל הבאוהאוס הנודע מיס ון דר רוהה. עבודת השחזור החלה בחורף 2015 וצפויה להסתיים בעוד כארבע שנים.

הנושאים המקשרים בין הפרויקטים של דיוויד צ'יפרפילד הם המורשת האדריכלית של ברלין והמורשת התרבותית שלה. זה ניכר גם בעיצוב פרויקט המגורים האחרון שלו כאן בעיר- Palais Varnhagen. שם הפרויקט מאזכר את הסלון המפורסם בעל השם הזהה אותו פקדו בקביעות במהלך המאה ה-19 אושיות תרבות כגון היינריך היינה, פרנץ גרילפרצר, האחים שלגל ומשפחת מנדלסון. ממוקם באותו רחוב בדיוק, בכתובת Französische Straße 56-60, ארמון עירוני זה בא להחיות בעזרת אלמנטים מודרניים את זוהר העידן שחלף.

צ'יפרפילד לא רק תכנן את המבנה עצמו אלא היה אמון גם על עיצוב הפנים: בארבעת הטרקלינים של המתחם מקבלים את פני האורחים ציורים ענקיים של הצייר הגרמני כריסטיאן הוישן המתארים את המארחת האגדית של הסלון המקורי- רחל וארנהאגן ואת חבריה המפורסמים; החדרים בכל הדירות מתהדרים בתקרות גבוהות ומצוידים ברצפת פרקט מובחרת; חדרי האמבטיה מלוטשים באבן טבעית.

צ'יפרפילד נלהב מאוד מההזדמנויות הרבות שיש לברלין להציע, לא רק עבור אדריכלים ותיקים כמוהו, אלא גם עבור אלה שנמצאים בתחילת דרכם: " בעיר יש עדיין הרבה בניינים שניתן להפוך למשהו מאוד מיוחד בעלויות יחסית נמוכות " הוא אומר בראיון למהדורה האמריקנית של Architectural Digest . ואכן, צ'יפרפילד כל כך אוהב את ברלין עד שהוא מתכנן לעבור לגור בעיר בשנים הקרובות, ובימים אלו בונה כאן בית לעצמו ולמשפחתו.

אצולה בריטית כובשת את הרייכסטאג

גם סר נורמן פוסטר, שהיה מורו ורבו של דיוויד צ'יפרפילד, הטביע את חותמו על ברלין, כשזכה בשנת 1995 במכרז כלל-אירופאי רחב לעצב מחדש את כיפת הרייכסטאג, המהווה את אחד הסמלים החשובים של העיר. העיצוב המודרני שלו, המשלב זכוכית ופלדה, זכה לתשבחות רבות וכעבור 10 שנים הוא נקרא לשחזר שוב את הצלחתו, כשהוזמן לעצב את "המוח של ברלין"- כיפת הספרייה של מחלקת הבלשנות באוניברסיטה הפתוחה של ברלין, אשר בשכונת דאהלם. הכיפה נועדה לדמות את צורת המוח האנושי, במבנה המאכסן מעל 700,000 ספרים ויותר מ -600 תחנות עבודה.

פיליפ סטארק מביא את Yoo לברלין

האדריכל הבינלאומי הנודע פיליפ סטארק הצטרף גם הוא למגמה, והביא לעיר את החזון העיצובי הייחודי שלו בפרויקט מגורים יוקרתי הנקרא .“Yoo Berlin” הפרויקט, שעבודתו הושלמה בתחילת השנה, ממוקם על גדת נהר השפריי שבמיטטה, בכתובת Friedrichstraße 95 הנוצצת, וכולל 87 דירות יוקרה המתפרסות על פני 10 קומות, כשבקומת הקרקע ישנו אזור ספא וחדר כושר המיועדים לדיירי הבניין.

סטארק הגה ארבעה קווי עיצוב שונים לדירות בבניין- "טבעי", "מינימליסטי", "קלאסי" ו"תרבותי", ולקונים הפוטנציאלים ניתנה ההזדמנות לבחור ביניהם, כפי שהוא הסביר בעת השקת הפרויקט בשנת 2010: "אם זוג צעיר או משפחה מעוניינים בדירה, אנחנו משחקים איתם סוג של משחק: אנחנו מראים להם תמונות של עץ, תינוק, מראה, נוף ועוד. הם אומרים לנו אילו מהתמונות הם אוהבים ואילו לא, ולפי זה אנחנו מתאימים להם את הסגנון שלדעתנו הכי יתאים להם מבין ארבעת הסגנונות. בעיקרו של דבר, אנחנו עוזרים לאנשים לגלות את הסגנון שלהם".

כוח מקומי

לגרמניה יש גם אדריכלים מפורסמים משלה להתגאות בהם, דוגמת קבוצת Graft ששמה יצא למרחקים. הקבוצה מורכבת משלושה אדריכלים גרמניים בשנות ה-40 המוקדמות לחייהם, אשר התפרסמו בעולם לאחר שתכננו את בית הקיץ של השחקן ההוליוודי בראד פיט ונחשבים מאז לחברים קרובים של כוכב הקולנוע. הם אף מלווים אותו בתכנון הפרויקט האדריכלי הראשון שלו בדובאי- מלון חמישה כוכבים שנבנה לפי עקרונות "אדריכלות ידידותית לסביבה".

לאחר תכנון אין-ספור פרויקטים ברחבי העולם, התפנתה הקבוצה להשיק בשנת 2012 את בניין המגורים הראשון שלהם בברלין, על הגבול שבין מיטטה לפרנצלאור ברג, בכתובת Torstrasse 149. הארכיטקטורה של הפרויקט מתכתבת במודע עם הבניינים התקופתיים ("אלטבאו") הסמוכים אליו. חזית הבניין עשויה מתכת המשנה את המראה שלה בהתאם להשתקפות השמש וחומר המתכת מהדהד גם בעיצוב הפנים, בצורת אריחי האמבטיה, חיפוי האח ועוד. הדירות, שחלקן בנויות כדופלקסים, מתאפיינות בקרות גבוהות, חלונות ענקיים ותחושה כללית של סגנון לופט תעשייתי מרווח. כשהוא נשאל איך היה לעבוד עם שלושת האדריכלים של Graft, מפתח הפרויקט פטריק רייך סיפר: "עבודה עם אדריכלים 'כוכבים' לא רק דורשת יותר תיאום, אלא גם כרוכה בהסתגלות לתהליך היצירה שלהם.

לעתים זה אכן היה מאתגר. אנחנו טיפחנו יצירתיות איפה שזה היה חשוב, אבל גם נאלצנו להציב גבולות לפעמים, במקומות בהם הרגשנו שזה היה הכרחי". לעיצוב החזית לדוגמה, לקבוצת האדריכלים ניתן חופש מוחלט. עם זאת, בכל הקשור לתכנון יחידות המגורים, רייך נאלץ להתערב יותר על מנת להתאים אותן לשימוש היומיומי של הדיירים העתידיים.

בימים אלו הקבוצה מסיימת לבנות עוד פרויקט מגורים מרשים בפרנצלאור ברג, ברחוב Danziger Straße 73-77 הנקרא Paragon Apartments. המתחם כולל 217 דירות יוקרה, גן ילדים, בית-קפה וסופרמרקט אורגני, ובא לשלב את איכות החיים העירונית של השכונה עם הסביבה הירוקה, דמוית הפארק, בא הוא ממוקם.
זאת ועוד, האדריכל הגרמני-איראני זוכה הפרסים האדי טהרני מפתח בימים אלו פרויקט אדריכלי עצום בשטח הריק של נמל Humboldthafen שבשכונת מיטטה. על קרקע של 35,000 מ"ר נבנה מחוז חדש לחלוטין, עם שטחים המיועדים למגורים, מסחר ועסקים, וכל זה עם החותמת העיצובית הייחיודית של האדריכל הנודע.

כך שבמבט לעתיד, נראה כי ברלין תמשיך להוות השראה לאדריכלים מקומיים ובינלאומיים עוד שנים רבות.

פורסם ע''י Ilana valdman  |  0 Comment  |  ב ברלין, התפתחות וצמיחה, חלומם של מעצבים, כללי

Comments are closed.

חינם,
המדריך של ישראל זאבי
למשקיע בברלין. מלאו את הפרטים
וקבלו חינם את המדריך


* חובה